JOGA&AJURWEDA,  KUCHNIA

Posiłek jogina, czyli ryż ze smażonymi warzywami.

Pewnie  setki razy już o tym pisałam, że ryż mogę jeść o każdej porze i pod każdą postacią.  Tak się w moim życiu poskładało, że aktualnie jestem nauczycielem jogi i codziennie minimum 3 godziny spędzam na macie, co ma bardzo duży wpływ na moje odżywianie.  Praktykując jogę powinno się zjeść lekki posiłek najpóźniej 2 godziny przed zajęciami, więc jak łatwo obliczyć co najmniej 5 godzin muszę mieć na tyle pożywne i lekkie „paliwo” aby podołać . Właśnie takie lekkie ryżowe dania są dla mnie zbawieniem. Książkowo 2 godziny przez praktyką zjadam taką dawkę leczniczą i drugą po zajęciach, a jest to zazwyczaj dobrze po godzinie 20,  więc jest to moja lekka kolacja.  Przepis na ten ryż znalazłam na opakowaniu kardamonu, nie wiem jak Wy, ale za każdym razem  sprawdzam co jest na nich napisanie i wielokrotnie znalazłam fajny przepis, a to właśnie na opakowaniu przypraw, mąki  a nawet cukru.  Rzadko kiedy stosuję przepis w 100 %, często gęsto gdy znajdę ciekawy przepis to mam w lodówce 1 z 5 potrzebnych składników, ale nie biegnę od razu do sklepu tylko szukam zamienników, i tak w tym przypadku nie miałam nasion sezamu, ale miałam tahini, a kolendrę zastąpiłam pietruszką. Ten przepis ma idealnie  wyważone smaki poprzez dobrane składniki,  smaku zbudowany jest głównie  dzięki selerowi i tahini. Danie jest lekkie i sycące, będę pewnie robić setki wariacji na jego temat .  Mimo iż tylko ja jestem joginką to  cała  moja rodzina zjada takie obiady, ale bardzo sobie chwalą, bo w sumie czy mają inne wyjście 😉

Składniki na 4 porcje:

350-400 g ryżu (najlepiej basmati)

4 marchewki

4-6 gałązek selera naciowego

2 cebule

2 łyżki sosu sojowego (jeżeli nie maci lub po prostu nie lubicie pominąć i zastąpił łyżeczka soli)

8-10 nasion kardamonu

pęczek pietruszki lub kolendry

czubata łyżka pasty sezamowej (tahini) lub 2 łyżki nasion sezamu

2 łyżki nasion słonecznika (pominąć, jeżeli zamiast pasty sezamowej użyjesz nasion sezamu)

Przygotowanie:

Ugotuj  ryż z dodatkiem całych nasion kardamonu i  z płaską łyżeczką soli, a po przygotowaniu wyciągnij kardamon. Warzywa pokrój w miarę równej wielkości kostkę.

W dużej głębokiej patelni rozgrzej 3 łyżki oleju roślinnego i podsmażaj przez 10 minut warzywa mieszając od czasu do czasu.

Następnie dodaj wszystkie pozostałe składniki i duś wszystko razem 5 minut. Gdy warzywa będą wystarczająco miękkie wymieszaj z ugotowanym  ryżem.

 

 

 

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.